Ochrana osobních údajů

Informace o zpracování osobních údajů a o souvisejících právech podle čl. 13 a 14 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (dále jen „obecné nařízení“) a § 8 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů

1. Komu je tato informace určena?

Tato informace je určena:

  1. stávajícím, potenciálním a bývalým klientům, kteří s naší advokátní kanceláří uzavřeli či mají v úmyslu uzavřít smlouvu o poskytování právních služeb, vč. osob, v jejichž prospěch je právní služba poskytována a osob, které zastupuje některý z advokátů na účet naší kanceláře (dále jen „klient“);
  2. osobám, o jejichž pravosti podpisu činí prohlášení některý z advokátů naší kanceláře, případně jej zastupující advokátní koncipient, na účet naší kanceláře (dále jen „podepisující“);
  3. osobám, jejichž údaje zpracováváme v souvislosti s poskytováním právních služeb klientovi tj. např. smluvním stranám či protistranám klientů, osobám s věcí spojeným (druhému právnímu zástupci, svědkům apod.) (dále jen „třetí osoby“);
  4. dodavatelům a poskytovatelům služeb kanceláři, které jsou fyzickými osobami (dále jen „dodavatelé“);
  5. zájemcům o zaměstnání v naší kanceláři či o trvalou spolupráci ve smyslu § 15e a násl. zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii (dále jen „zákon o advokacii“) s naší kanceláří (dále jen „uchazeči“).

Spolupracujícím advokátům je Informace o zpracování osobních údajů poskytována při uzavírání smlouvy o spolupráci či její aktualizaci a advokátním koncipientům, resp. dalším zaměstnancům naší kanceláře při uzavírání smlouvy pracovní.

2. Kdo je správcem či společným správcem vašich osobních údajů a jak je(j) kontaktovat?

Správcem Vašich osobních údajů je především advokátní kancelář Klosová & Ptáček advokáti, s.r.o., IČO: 291 33 441, se sídlem Loretánské nám 109/3, 118 00 Praha 1 – Hradčany, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, v oddílu C, vložce 202840 (dále jen „kancelář“), jejímž jménem, resp. na jejíž účet poskytují právní služby advokáti, Mgr. Eva Klosová, advokát ev. č. 10973 a JUDr. Tomáš Ptáček, advokát ev. č. 10889, jako její společníci (dále jen „společník“).

Spolu s kanceláří jsou společnými správci Vašich osobních údajů též spolupracující advokáti kanceláře, v tom rozsahu, ve kterém jsou jim svěřeny kanceláří za účelem naplňování činnosti kanceláře a poskytování právní služeb kanceláří. Aktuální seznam spolupracujících advokátů naleznete níže (dále jen „společní správci“). Se spolupracujícími advokáty kancelář sjednala v rámci smlouvy o spolupráci mimo jiné vzájemnou informační povinnost, povinnost zajistit řádné předávání, uchování a vyřazování osobních údajů, povinnost dodržovat principy zpracování, vědomé ochrany a zabezpečení osobních údajů. Společníci jakož i spolupracující advokáti jsou pravidelně proškolováni v oblasti ochrany osobních údajů dle obecného nařízení. Společní správci mimo jiné ujednali, že informační povinnost dle článků 13 a 14 Nařízení, plní kancelář.

Ve věci osobních údajů lze společné správce kontaktovat a veškerá níže uvedená práva uplatnit písemně na adrese sídla kanceláře či zasláním e-mailové zprávy na info@legeo.cz. Na těchto kontaktních místech lze též hlásit změny v osobních údajích, ke kterým u Vás dochází.

Tato informace se netýká zpracování osobních údajů, které provádějí spolupracující advokáti jakožto samostatní správci na vlastní účet a zodpovědnost, vč. prohlášení o pravosti podpisů.

3. Jaké osobní údaje o Vás shromažďujeme a zpracováváme, z jakého zdroje je získáváme?

O klientech shromažďujeme a zpracováváme veškeré údaje, které jsou potřebné k uzavření a především k plnění smlouvy o poskytování právních služeb, resp. k zastupování klienta advokátem, a k prověření klienta dle zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „AML zákon“)  tj. údaje identifikační, vč. čísla a druhu dokladu totožnosti a informací o vztahu klienta k určitému státu, dále údaje kontaktní, adresné a také údaje vztahující se k předmětu poskytované právní služby např. údaje o majetku, jeho původu, způsobu nabytí, o finanční situaci, o rodinných poměrech, o dětech atp. a v některých případech v omezené míře i zvláštní kategorie osobních údajů např. údaje o zdravotním stavu, a to na základě výjimky dle čl. 9 odst. 2 písm. f) obecného nařízení (jakožto údaje, jejichž zpracování je nezbytné pro určení, výkon nebo obhajobu právních nároků). Údaje o klientech získáváme od klientů samotných, z veřejných seznamů, ze soudních spisů, a od třetích osob jakkoli spojených s právní službou poskytovanou klientovi např. svědků, protistrany apod.

O podepisujících shromažďujeme a zpracováváme údaje dle § 25a a 25b zákona o advokacii a provádějícího usnesením představenstva České advokátní komory o prohlášení advokáta o pravosti podpisu, a to v knize o prohlášeních v rozsahu jméno, příjmení, bydliště či místo pobytu, datum a místo narození, číslo a druh dokladu a instituce, která jej vydala, podpis, místo, kde se podepisující při legalizaci nachází a informací o vztahu podepisující(ho) k určitému státu. Údaje o podepisujících získáváme přímo od nich, z jejich dokladů totožnosti, případně z jejich prohlášení.

O třetích osobách zpracováváme veškeré údaje, o nichž se dozvíme přímo od nich či jakékoli jiné osoby nebo orgánu či z veřejných seznamů v souvislosti s poskytováním právních služeb klientovi a které jsou dle našeho uvážení pro poskytování dotčených právních služeb nezbytné a, stanoví-li tak AML zákon, také údaje, které si od nich vyžádáme pro potřeby jejich prověření (např. při uzavírání smluv o advokátní úschově).Jakékoli další informace o zpracování těchto údajů vč. informace o tom, zda nějaké zpracováváme či nikoli, poskytnout nelze s odkazem na povinnost mlčenlivosti advokáta. Na třetí osoby se též nevztahují práva uvedená v čl. 8 bodu 1. až 7. níže, neboť by jejich přiznáním mohlo dojít k porušení povinnosti mlčenlivosti advokáta dle zákona o advokacii, ke způsobení škody či újmy klientům či k maření účelu zastoupení klientů advokátem.

O klientech a třetích osobách, např. účastnících smlouvy o advokátní úschově, shromažďujeme a zpracováváme veškeré údaje, které jsou nezbytné

O dodavatelích shromažďujeme a zpracováváme údaje, které jsou nezbytné k uzavření a plnění dodavatelské smlouvy, tj. údaje identifikační, adresné, platební a kontaktní. Údaje o dodavatelích získáváme přímo od nich, případně z veřejných seznamů.

O uchazečích shromažďujeme a zpracováváme veškeré údaje související s výkonem práce či poskytování právních služeb, které se od nich dozvíme z přiloženého životopisu, písemné komunikace a při osobním setkání a které jsou nezbytné k posouzení, zda s nimi uzavřeme pracovní smlouvu, resp. smlouvu o spolupráci, a to zejména údaje identifikační, adresné a kontaktní, dále údaje o dosaženém vzdělání, profesních a pracovních zkušenostech atp.

4. Za jakým účelem a na základě jakého právního titulu vaše osobní údaje zpracováváme?

Osobní údaje klientů, podepisujících, dodavatelů a uchazečů zpracováváme primárně za účelem uzavření a plnění příslušné smlouvy (tj. smlouvy o poskytování právních služeb a zastupování klienta, o poskytnutí prohlášení o pravosti podpisu, dodavatelské smlouvy, smlouvy pracovní či o spolupráci). Právním titulem je splnění smlouvy, jejíž smluvní stranou je subjekt údajů, nebo provedení opatření přijatých před uzavřením smlouvy na žádost subjektu údajů podle čl. 6 odst. 1 písm. b) obecného nařízení.

Osobní údaje třetích osob zpracováváme při plnění smlouvy o poskytování právních služeb klientovi za účelem naplnění oprávněných zájmů klienta. Právním titulem je oprávněný zájem třetí strany podle čl. 6 odst. 1 písm. f) obecného nařízení.

Osobní údaje všech kategorií subjektů údajů také zpracováváme v konkrétních případech za účelem plnění právních povinností stanovených zejména zákonem o advokacii a usneseními představenstva České advokátní komory např. o vedení dokumentace o poskytování právních služeb, dále např. AML zákonem upravujícím např. povinnosti identifikace klienta či třetí strany a dalšími právními předpisy stanovujícími další povinnosti např. archivační. Právním titulem je plnění právní povinnosti, která se na kancelář či společné správce vztahuje podle čl. 6 odst. 1 písm. c) obecného nařízení.

Osobní údaje můžeme zpracovávat též za účelem výkonu oprávněných zájmů kanceláře či společných správců, a to nezbytné základní údaje všech kategorií subjektů za účelem ochrany právních nároků kanceláře a/nebo společných správců v případných sporech ze smluv, které by nastaly v období před vypršením skartačních lhůt dle čl. 6 níže, a dále základní kontaktní údaje klientů (jméno, příjmení a e-mailová adresa) za účelem přímého marketingu tj. zejména zasílání obchodních sdělení (např. informací o novinkách v oblasti legislativy týkající se jejich právních záležitostí) apod.

5. Komu mohou společní správci Vaše osobní údaje zpřístupnit?

Společní správci zpracovávají vaše osobní údaje především sami či pomocí zaměstnanců kanceláře. Mohou je však zpřístupnit následujícím příjemcům:

  1. zvoleným zpracovatelům, kteří se podílejí na plnění smluv o poskytování právních služeb, dodavatelských smluv, náboru zaměstnanců či na provozu kanceláře či poskytují kanceláři či společným správcům s tím spojené služby a Vaše osobní údaje zpracovávají na základě pokynů kanceláře či společných správců, např. správci sítě, poskytovateli skartačních či administrativních služeb apod.;
  2. dalším správcům pro účely poskytování samostatné, konkrétní s kanceláří či se společnými správci sjednané služby, např. notářům, účetním, daňovým a dalším poradcům kanceláře či společných správců či jinému advokátovi s nezbytnou specializací;
  3. při plnění právních povinností zejména orgánům veřejné moci, avšak v rozsahu, ve kterém se na kancelář či společné správce nevztahuje povinnost mlčenlivosti (dále jen „příjemci“).

Osobní údaje nejsou poskytovány třetím osobám ze zemí mimo EU a EHP.

6. Jak dlouho vaše osobní údaje zpracováváme? (skartační lhůty)

Osobní údaje klientů a třetích osob zpracovávané v souvislosti s poskytováním právních služeb klientovi v zásadě zpracováváme a v rámci dokumentace o poskytování právních služeb a klientského spisu v souladu se zákonem o advokacii a příslušným prováděcím usnesením České advokátní komory uchováváme po dobu pěti let ode dne ukončení poskytování právních služeb.

Listiny vzniklé v souvislosti se správou majetku klienta podle § 56 a násl. zákona o advokacii (zejm. peněz, cenných papírů či jiného majetku) uchováváme v souladu se zákonem o advokacii a příslušným prováděcím usnesením České advokátní komory po dobu 10 let od ukončení jejich správy.

Osobní údaje zpracovávané dle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu uchováváme po dobu 10 let od uskutečnění obchodu nebo od ukončení obchodního vztahu s klientem (přičemž lhůta začíná běžet prvním dnem následujícího kalendářního roku).

Osobní údaje uvedené na listinách, které jsou účetními, či daňovými doklady zpracováváme a uchováváme v souladu s příslušnými zákony a účely po dobu 3, 5 a 10 let, ledaže by bylo třeba je uchovávat z jiných výše popsaných důvodů po delší dobu.

Nedojde-li k uzavření pracovní smlouvy či smlouvy o trvalé spolupráci s uchazečem, zpracování jeho údajů ukončíme nejpozději do 3 měsíců od ukončení jednání o uzavření příslušné smlouvy, vyjma základních, které si ponecháme pro účel ochrany právních nároků dle posledního odstavce čl. 4. výše.

V případě vyhovění námitce proti některému ze zpracování za účelem oprávněných zájmů společných správců dojde k ukončení zpracování příslušných údajů nejpozději do 1 měsíce od odeslání vyrozumění o takovém vyhovění. Zpracování osobních údajů za účelem přímého marketingu též ukončíme nejpozději do 1 měsíce od doručení žádosti klienta o ukončení jejich zasílání dle zákona č. § 7 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti.

Za účelem ochrany právních nároků kanceláře či společných správců pro případ sporů ze smluv s klienty, uchazeči, dodavateli či podepisujícími nebo sporů týkajících se zpracování si kancelář a/nebo společní správci ponechají nezbytné údaje nejdéle po dobu jednoho roku od uplynutí všech promlčecích lhůt, které vyplývají ze smluv či předsmluvních jednání, nebo se vztahují se k provedenému zpracování, přesahují-li výše uvedené skartační lhůty.

7. Jakým způsobem vaše osobní údaje zpracováváme?

Osobní údaje zpracováváme manuálně i automatizovaně s využitím moderních technologií. Při zpracovávání osobních údajů nedochází k automatizovanému rozhodování ani k profilování.

8. Jaká máte práva při zpracování osobních údajů?

V souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů máte následující práva:

  1. právo na přístup: Máte právo získat potvrzení o tom, zda osobní údaje, které se Vás týkají, jsou či nejsou zpracovány, a pokud ano, pak právo na přístup k nim, právo na související informace o nich a o jejich zpracování a o všech vašich souvisejících právech. Máte právo získat kopii zpracovávaných osobních údajů, první bezplatně a každou další případně za přiměřenou úhradu administrativních nákladů;
  2. právo na opravu: Máte právo požádat společné správce o opravu či doplnění vašich osobních údajů, považujete-li je za nepřesné či neúplné;
  3. právo na omezení zpracování: Po dobu řešení sporů týkajících se vašich údajů (např. ohledně přesnosti, na základě námitky či žádosti o omezení či o jejich poskytnutí na ochranu vašich právních nároků) máte právo na omezení jejich zpracování jen na jejich uložení. Další zpracování je možné jen s vaším souhlasem nebo z důvodu určení, výkonu nebo obhajoby právních nároků, ochrany práv jiných osob či veřejného zájmu;
  4. právo na výmaz: Máte právo požadovat, aby společní správci vymazali vaše osobní údaje v případech stanovených obecným nařízením, např. pominul-li účel jejich zpracování, jsou-li již nepotřebné pro stanovené účely, odvoláte-li souhlas, jsou-li zpracovávány na jeho základě, a neexistuje žádný další důvod pro jejich zpracování, vznesete-li úspěšně námitku, zpracování je protiprávní nebo to společným správcům ukládá právní předpis;
  5. právo vznést námitku: Budou-li nebo zpracovávají-li společní správci po předchozí informaci vaše údaje pro účely svých oprávněných zájmů (například přímého marketingu, ochrany svého majetku či obhajoby svých právních nároků), máte právo vznést námitku. Na základě námitky společní správci údaje dále nezpracovávají, pokud neprokáží závažné oprávněné důvody pro zpracování, které převažují nad vašimi zájmy nebo právy a svobodami. U námitky proti zpracování za účelem přímého marketingu od zpracování upustí bez dalšího;
  6. právo na přenositelnost údajů: Jedná-li se o osobní údaje, které od vás získali společní správci za účelem plnění Smlouvy či na základě vašeho souhlasu a které zpracovávají automatizovaně, máte právo od společných správců obdržet výpis takových údajů ve strukturovaném strojově čitelném formátu a, je-li to technicky proveditelné, právo na jejich předání jinému správci;
  7. dále máte právo obrátit se se stížností na Úřad pro ochranu osobních údajů, se sídlem Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7, www.uoou.cz.

Spolupracující advokáti advokátní kancelář Klosová & Ptáček advokáti, s.r.o.

Mgr. Jan Němec, advokát, ev. č. 19294

Mgr. Kamila Kupková, advokát, ev. č. 17560

Mgr. Eliška Popelková, advokát, ev. č. 16976

Mgr. Kateřina Růžičková, advokát, ev. č. 14082